Dreptul de a spune nu… Comunicarea asertiva!

 

Comunicare


Comunicarea este un element fundamental al existentei umane, inca din antichitate inteleptii ocupandu-se de arta retoricii. Communis din latina inseamna a pune de acord, a fi in legatura cu…, a fi in relatie cu…

Comunicarea este un proces activ de transmitere si receptionare de informatii. Pentru ca aceasta comunicare sa se poata realiza sunt necesare:

 

 

  • ascultarea activa;
  • intelegerea mesajului transmis;
  • interpretarea limbajului nonverbal;
  • sustinerea conversatiei.

Pentru o comunicare corecta este necesar sa respectam doua reguli de baza:
1. transmiterea mesajului clar si concis;
2. ascultarea activa si intelegerea mesajului pe care celalalt il transmite.

Iar pentru ca aceasta sa fie si eficienta este necesar sa avem un comportament si o comunicare asertiva.

Ce inseamna sa fii asertiv?

Pentru o descriere ampla a comportamentului asertiv am putea spune ca este echidistant fata de cei doi poli de comunicare: agresiv si pasiv.

Asertivitatea este cea mai eficienta modalitate de solutionare a problemelor interpersonale. Comunicarea directa, deschisa si sincera permite receptionarea mesajelor fara blocaje si distorsiuni, ceea ce mentine si imbunatateste relatiile cu ceilalti. Capacitatea de a comunica in mod asertiv sentimentele, emotiile si gandurile fara a leza integritatea celorlati, reprezinta un mod eficient de comunicare.

Lange si Jacubowski (1976) sustineau ca „asertivitatea implica apararea drepturilor personale si exprimarea gandurilor, sentimentelor si convingerilor in mod direct, onest si adecvat, fara a viola drepturile altei persoane”.

Comportamentul asertiv inhiba anxietatea si reduce depresia, conducand la o imbunatatire a imaginii de sine.

Ca trasaturi caracteristice, asertivitatea este evidentiata prin:

  • refuzul cererilor- puterea de a spune nu;
  • solicitarea favorurilor si formularea de cereri;
  • exprimarea sentimentelor pozitive si negative;
  • initierea, continuarea si incheierea de noi conversatii.

Comportamentul asertiv este intarit si de o serie de elemente non-verbale:

  • contactul vizual;
  • tonul vocii;
  • mimica.

Stilul de comunicare asertiv este caracterizat printr-o serie de elemente:

  • ai convingerea ca toate persoanele iti sunt egale;
  • acorzi importanta parerilor si intereselor celorlati;
  • exista o concordanta intre mesajul verbal transmis mimica si gestica;
  • mesajele utilizate sunt de genul „eu cred ca…, ma simt…”;
  • sustinerea privirii interlocutorului.

De foarte multe ori limbajul verbal folosit este agresiv si impunator, iar un artificiu al vocabularului ne poate imbunatati comunicarea. Expresii de genul „eu cred ca…/ as dori sa fac acest lucru…/ te deranjeaza daca…?” pot reprezenta fraze magice in viata de cuplu sau in relatiile cu colegii etc.

Expresiile verbale ale limbajului asertiv pot fi insotite de semnale nonverbale care ne ajuta sa transmitem mai usor mesajul. Expresiile faciale relaxate si deschise, contactul vizual, pozitia corpului dreapta si relaxata, o voce calma si sigura, insotite de un zambet atunci cand este necesar, pot reprezenta succesul unei comunicari.

Comunicarea si comportamentul asertiv cresc stima de sine, aduc respect pentru ceilati si din partea celorlati.

Ce poti face pentru a a avea un comportament si o comunicare asertiva?

  • exprima-te clar si concis;
  • evita sa fii sarcastic;
  • evita sa faci generalizari;
  • evita sa folosesti etichete;
  • cere feed-back;
  • evita comportamentul agresiv;
  • evita reactiile impulsive;
  • evita monopolizarea discutiei;
  • evita sa faci presupuneri;
  • constientizeaza ce tip de comunicare folosesti (agresiv, asertiv, pasiv sau agresiv-pasiv).

PtSuflet.ro