De ce au scăzut dramatic vânzările McDonalds în Romania şi la nivel mondial?

Rolul unei analize simple seci, plină de cifre lipsite de sentimente care cântăresc mult în procesul decizional al unei companii nu este ceea ce dezbat eu aici. Am tendința de a cataloga şi a acționa foarte sec şi concis în multe aspecte care privesc viața mea de zi cu zi dar studierea propriului comportament în materie de mâncare şi alte bunuri de folosință personală nu o urmăream prea atent.

Ca istorie McDonalds vine dintr-o perioadă în care te impuneai pe piața vânzărilor prin a fi foarte bun, a avea o calitate foarte bună a serviciilor şi în general a fi captivant pentru marele public. Istoria McDonalds în România debutează cu un prim magazin care există şi acum şi cu siguranță este cel mai important al lor de pe plaiurile mioritice, fac referire la cel amplasat la parterul magazinului Unirea din centrul Bucureştiului.

Cred că atunci a început o nouă modă extrem de captivantă pentru tineri cât şi pentru adulți. HAI LA MC. să mâncăm nişte hamburgeri sau eventual cartofi prăjiți sau ce se mai găseşte prin meniu. Eram de o tinerețe maximă atunci, la prima vizită îmi aduc aminte că împărțeau baloane celor ca mine (de o tinerețe maximă). Oare ce ne-a impresionant şi captivat? Păi simplu mirosurile acelea specifice ale produselor cât şi aerul american spre care toată societatea tânjea. Un prim punct forte al Mc. in România a fost chiar promovarea mirosului capitalist in societatea consumeristă plictisită a Bucureştiului.

LOGO4.jpg

Îmi aduc aminte că primele întâlniri de prin adolescența mea au trecut şi pe la Mc., produsele? Ce conteaza cafele, o inghețată, un suc etc. La Mc la Unirii cred că este cel mai cunoscut loc de întâlnire din Bucureşti pentru tânăra generație. Nu am reținut în mod special în perioada aia ce se întâmpla cu meniurile, aceleaşi produse mai bune mai puțin bune, dar în mod special nu îmi sare în minte ceva anume.

Timpurile au trecut în drum rapid spre muncă mai luam câte o cafea mare cu lapte şi unu sau două sandwichuri care arătau a toast perfect pentru dimineață şi pot concluziona că nu m-am îndepărtat nici în ultimii 6-7 ani. Imediat cum a venit criza din 2008, am observat aceleaşi măsuri de urgență pe care le-au aplicat multe companii, au ieşit pe piață cu nişte prețuri care eu le consider de dumping, 1 leu pentru o înghețată şi diferite combinații de produse pe care le puteai lua la câțiva lei.

Acum că am terminat cu perioada de istorie să aducem în discuție o gândire actualizată. De când a început criza, cam să zicem 2008, toate afacerile s-au contractat, în acelaşi timp şi vânzările şi cerințele de calitate ale pieții s-au modificat. Oamenii sunt mai atenți cu banii lor, mulți s-au ars în investiții păguboase sau în celebrul credit doar cu buletinul, mă rezum să zic că lichiditățile care se învârt prin buzunarele tuturor s-au modificat negativ în volum.

Un exemplu paralel că tot vorbim de fast food ar fi KFC, au început cu aceeaşi politică de prețuri de dumping la unele produse pentru a aduce oamenii în magazin şi pe urmă omul va cheltui pe nişa sa, fie că îşi ia un smart menu, care chiar poate părea o alegere bună sau că vine să ia doar un sos de usturoi omul primeşte un nivel peste mediu al calității serviciilor primite dar la un preț care a scăzut sub media anilor trecuți la ei.

Încă nu intru în subiectul sensibil al lui Mc, mai pomenesc acum de un tip de Shaormerie care a mers  constant pe creştere, cine nu a auzit de Dristor Kebab? Vorbesc de tinerii Bucureşteni. Ei au crescut, mult, calitativ, la preț şi la afacere, nu prețuri de dumping, nu fluctuații majore de prețuri pur şi simplu au fost constanți au dat oamenilor ce au dorit la un preț pe măsură.

Şi totuşi de  ce au scăzut vânzările la McDonalds? Răspunsul nu e simplu, e de reținut că în perioada de criză au schimbat mai mulți manageri ai afacerii şi totuşi rezultatele au fost pe minus.

1. Din ce am citit au o perioadă de testare a diferitelor idei şi produse până să ajungă la implementarea lor, lucru care în ziua de azi se pare că este cam păgubos, un trend alimentar sau de viață nu mai durează ani de zile ci poate începe şi se poate termina în câteva luni.

2. Prețurile de dumping în care vinzi un anumit produs la o valoare mai mică decât piața care ar trebui să îți aducă oamenii în magazin iar ei fiind acolo să reuşeşti să îl faci să cheltuiască mai mult nu sunt îndeajuns de bine puse in valoare şi nu sunt în combinații plăcute.

3. Lanțul lor de alimentare a restaurantelor, precum şi problemele specifice diferitelor zone, de exemplu în Italia cartofii sunt o problemă deoarece nu se pot cultiva în țară şi automat au un preț mai mare din import, creează nişte costuri financiare suplimemtare. Un alt exemplu pe undeva prin Asia din cauza unei greve a transportatorilor nu mai aveau cartofi prăjiți şi au trebuit să îi raționalizeze la porții. Lucruri care nu am observat eforturi din partea lor să optimizeze disponibilitatea acestor produse cât şi să nu ascundă aceste costuri suplimentare în produsele finale.

4. Nu mai văd nimic în oferta lor să mă atragă să intru în magazin să cumpăr ceva. Poate o ține şi de cultura mea alimentară care în timp s-a dezvoltat instinctiv, dar cu siguranță se simte o investiție redusă la minimum în marketing.

5. Principala lor țintă este consumul perfecționist, pe care eu îl văd ca îmbunătățirea la cele mai bune standarde a situațiilor existente pentru un randament maxim. DAR nu cumva investirea şi optimizarea doar a situației actuale te face nepregătit pentru ziua de mâine.

Concluzia nu e simplă şi cu siguranță nu se limitează la câțiva factori înşirați de mine, să intru în amănunte e inutil au ei zeci şi sute de analişti care întorc cifrele pe toate părțile. Dar am prins firul povestirii în felul următor, oricât de bine ar apăra brandul în domeniile marketingului niciodată nu poți să prevezi şi să combați ciclurile de creştere şi descreştere a societății.

Pe cât de ambigu sună, e doar o descreştere a creşterii ( care poate întradevăr să şi îngroape acest brand), oricât te pregăteşti, oricât de bine te aperi de diferitele atacuri la produsele tale în presă, în înscenări şi planificări de a te îngropa.

Niciodată nu poți să te lupți cu trendul… Dacă nu mai eşti atras, nu mai dai banul … simplu.

PtSuflet.